Land in zicht

7 maart 2017 - Kuta, Indonesië

De afgelopen weken zijn weer voorbij gevlogen! Uiteraard zijn onze plannen nog een aantal keer gewijzigd sindsdien we in Maleisië vertrokken en hebben we dus meer gezien dan alleen de Gili eilanden.
Lombok deed ons meteen aan Sumatra denken en voelde dan ook gelijk bekend. We waren weer miljonair, vonden alles mantap en konden ons weer te buiten gaan aan de Bintangs, saté en rendang. We begonnen in Kuta in het zuiden van Lombok en eindigen onze reis in Kuta, Bali.

De twee weken hiertussen zijn we op de Gili eilanden geweest. Drie kleine eilandjes met prachtige stranden en (het begint misschien een beetje eentonig te worden) kraakhelder water in de mooiste kleuren blauw! Omdat onze tassen bijna zijn verdubbeld in gewicht door ons geshop in Maleisië en het eiland net iets te groot was om helemaal rond te sjouwen in de hitte zochten we op de fiets een slaapplaats op het eiland. We vonden een fijne plek direct aan het water en het vakantiegevoel deed zijn intrede. Veel slapen, boekjes lezen en een rondje snorkelen was na maanden reizen wat we nodig hadden. De Gili eilanden staan te boek als snorkelparadijs en daar is alles van waar. Twee meter de zee in en je ziet al vanalles. Omdat we geen genoeg konden krijgen van al dat moois gingen we mee met een bootje eilandhoppen en we werden weer op onze wenken bediend: duizenden visjes, gekleurd koraal, waterslangen en meer dan tien schildpadden! Ze zwommen erg dichtbij en het was zo mooi te zien hoe ze zich door het water voortbewogen, door de zonnestralen onderwater, en uiteindelijk aan het oppervlak kwamen om adem te halen!
Op het volgende eiland hebben we nog een tripje geboekt, alleen al omdat de boot zo leuk is met een glazen bodem, en daar zagen we weer hele andere koralen, visjes en een scheepswrak! Als je stil bleef liggen in het water lag je binnen de kortste keren middenin verschillende scholen vissen die net als ons heen en weer bewegen met het ritme van de golven, heel tof!

De boottocht naar Bali was ook erg mooi. Een heel groen eiland met een enorme vulkaan, bijzonder landschap! En ons laatste open blokje kon ook nog eens worden afgevinkt: dolfijnen naast de boot! Wat een geluksvogels. (Wij!)

Het is vooral relaxen en ons een beetje de luxe veroorloven. De laatste week hebben we steeds een plek uitgezocht met een zwembad, ons nog uitgebreid laten masseren en voor het eerst in ons leven gebruik gemaakt van roomservice! Hoewel we gewend zijn geraakt aan een koude douche, zal die in Nederland ons niet meevallen ben ik bang.

Ik vind het jammer dat het er bijna op zit en had nog wel even door gewild. Het is zo'n leuke ervaring en je ontmoet veel mensen en maakt ontzettend veel mee!
Het opent je ogen en geeft je een ander wereldbeeld. We kunnen niet alles oplossen maar zeker wel iets bijdragen. We hebben mooie dingen gezien maar ook hele lelijke en verdrietige, die erbij horen en ik niet had willen missen. We hebben heel veel geluk gehad!  Bij alle activiteiten die we hebben ondernomen waar we wilde dieren konden spotten en hebben we ze uiteindelijk gezien! We zijn niet beroofd, opgelicht (willen we graag geloven) of ontzettend ziek geworden. Alleen in Nepal hebben we een dokter bezocht voor het verwijderen van een achtergebleven tekenpootje.

Er zijn zoveel momenten waar we met plezier en verbazing aan zullen terugdenken. Het gevoel dat we hadden toen we de walvissen zagen: onbeschrijflijk, wát een start van onze reis!
Toen we in India ergens binnen keken en daar een man met zijn handen geboeid zat en een ander met een ijzerzaag tekeerging om ze los te maken (doorlopen!).
Die keer dat we in verschillende stapelbedden lagen en communiceerden via onze telefoon en het zo grappig werd dat we de mensen in ons stapelbed wakker hebben geschud van het lachen.
Dat Jurre uitgleed in de poep, ik gebeukt werd door een koe of gefascineerd op het bed naar het plafond lag te staren en het zo knap vond van die hagedissen dat ze zo konden plakken en ik er het volgende moment een op m'n hoofd had. Er zijn nieuwe koosnaampjes ontstaan en nog tal van voorvallen waarvan alleen Jurre en ik het grappig vinden of zullen snappen, ook dat, dat ik dit met mijn vriendje heb beleefd, maakt deze reis voor mij speciaal en bijzonder.

Het zit er echt echt echt bijna op. De laatste zondag, de laatste maandag... elke dag een onderbroek in de prullenbak. Vrijdagnacht vliegen we naar Nederland en dan hebben we er 22.500km door 7 landen in Azië, 160 dagen en 71 slaapplaatsen opzitten.

Leuk dat jullie ons op deze manier hebben gevolgd en met ons hebben meegeleefd! Bedankt voor alle berichtjes, alle hulp als we vastzaten (lees: Eefje) en natuurlijk het live bezoek (en de verrassingen die uit die koffers kwamen)!

Oh, en de vraag: 'wat was nou het mooiste land', is volgens ons echt niet te beantwoorden. Allemaal zijn ze uniek en mooi met hun eigen culturen, geloven en landschappen. Mocht je de vraag toch willen stellen dan komt er waarschijnlijk een korte samenvatting van ieder land, geweeg en gewik om vervolgens te concluderen dat één land noemen onmogelijk is.

Tot snel in de koude lage landen.
Liefs

1. Ilona:
    7 maart 2017
    Wat mooi geschreven weer, echt heerlijk om te lezen! Kreeg er kippenvel van deze.... Ik vind het ook erg jammer dat jullie reis erop zit, toch mijn momentje van rust hier met een kopje thee. Geniet van de laatste dagen. X
  2. Annemarie / benny:
    7 maart 2017
    wat een mooie en bijzondere tijd hebben jullie gehad dat neemt niemand jullie meer af .leuke verhalen mooie foto's het is allemaal geweldig om meer te lezen en kijken .alweer voorbij de tijd vliegt .welkom terug gezond en wel dikke kus benny en annemarie
  3. Stephanie:
    7 maart 2017
    Wat een mooi verhaal weer! Idd echt een beetje een kippenvel-verslag. Gaan we elkaar nu gewoon weer heel snel zien, zo gek!! Je krijgt vast zo weer reis-heimwee, want hier is niets te beleven vergeleken met al die mooie verhalen en plaatjes ;-). Dikke kus!
  4. Eefje:
    7 maart 2017
    Lieve Anouk en Jurre, ik ben heel blij dat jullie terug komen. Kan ik eindelijk eens laten zien wat ik allemaal al kan! Ik ben al een grote jingen geworden hoor. Tot zaterdag. Kus Jules
  5. Salina:
    7 maart 2017
    Wat een leuk laatste verslag. Klinkt echt als een super reis. Goede reis terug, xx
  6. Paula& opa:
    7 maart 2017
    WAT ZIJN DEZE MAANDEN VOORBIJ GEVLOGEN JULLIE HEBBEN ZOVEEL GEZIEN EN MEEGEMAAKT DAAR HOREN WIJ NOG WEL MEER VAN..WELKOM THUIS .DAT ZAL EVEN WENNEN ZIJN.LIEVE ANOUK-EN JURRE GROETJES EN EEN KUS VAN ONS. WE ZULLEN JE SNEL ZIEN.
  7. Ashley:
    7 maart 2017
    :( het laatste verslag, dat was toch steeds weer even fijn wegdromen.Jammer dat het erop zit voor jullie maar de ervaring samen steken jullie in je zak en de prachtige foto's zijn er nog om het te herbeleven.
    Goede terugreis!
    Liefs Ashley
  8. Marianne:
    7 maart 2017
    Het is jullie gegund. Prachtige reis.maar zaterdag ben ik blij om jullie weer te zien.marianne
  9. Leonie:
    7 maart 2017
    <3 Jullie hebben een prachtige reis samen mogen beleven! Heel tof en mooie herinneringen die jullie samen kunnen delen!! Nog even en jullie zijn weer in Nederland, wat ik niet zo erg vind hehe! Geniet er nog even van en tot snel!! Kuskus
  10. Anne vW:
    8 maart 2017
    Ik moet bijna huilen! Herken zoveel van wat je schrijft Nouks! Het is heerlijk om straks thuis te komen, je neefje (en ook nog wat anderen natuurlijk) weer in je armen te sluiten. Maar snap ook dat je nog wel even door had gewild. Het is jammer als het er uiteindelijk op zit! Zo erg naar uitgekeken, zo erg naar toegeleefd.. Maar zoals je zelf ook al aangeeft: deze herinneringen zijn goud waard. Koester ze en wees gelukkig met de keuze die je maakte. Veilige reis terug, maar eerst nog even maximaal genieten van de laatste woensdag en de laatste donderdag. Ik ga je heel snel live zien en spreken (*juicht stiekem klein beetje*) Xx Anne
  11. Mars:
    8 maart 2017
    AH man! Is het nu al voorbij?! Wat gaat dat snel zeg en hoe cool met de schildpadjes nog op de valreep. Have fun nog op Bali 2 nachtjes, mega jaloers natuurlijk maar mega blij dat jullie zaterdag weer thuis komen! Xx
  12. Pieke:
    9 maart 2017
    Wat fijn om te lezen! Echt een goed blog! Heb er ook veel plezier in gehad jullie te kunnen volgen, en zie erg uit naar jullie terugkomst! kussen
  13. Ietje:
    10 maart 2017
    Lieve anouk. Dank je wel voor al je verhalen en het delen van al jullie ervaringen en belevenissen. En wat schrijf je leuk!!! over anderhalf nachtje zien we elkaar op schiphol!!! Goeie reis en tot heel snel. Dikke knuffels en een zoen.