De Filipijnen

2 januari 2017 - Puerto Princesa, Filipijnen

De Filipijnen, wat een bestemming!

Het ene prachtige strand na het andere. Meer dan 7000 eilandjes en waar je ook kijkt kraakhelder water, van diepblauw naar bijna doorzichtig wit!

We trapten af met het zwemmen met walvishaaien. Wat een enorme dieren! Heel gaaf en ook een beetje spannend. Op Siquijor hebben we het eiland rondgecrosst op een brommer, onze voeten laten schoonslurpen door visjes en heeft Jurre zich gewaagd aan een 11meter hoge sprong van een klif! Het enige wat we hier hebben gemist zijn de witch doctors maar gelukkig kreeg ik een paar dagen later een gratis voetenlezing op het strand (rijk, geluksgetal 7 en alles komt goed).

Daarna ontdekten we op Bohol dat de chocolate hills niet echt van chocolade zijn maar zeker wel een bijzondere omgeving! Bolvormige bergen doemden op uit het niets en het verhaal doet de ronde dat het tranen van liefdesverdriet zijn van een reus. Van de reus door naar een van de kleinste primaten, de tarsier. Piepkleine schattige beestjes zaten verstopt onder de bladeren in het prachtige man made forest!

Door naar het eiland Boracay, hier zijn we naar white beach geweest waar het zand echt op poedersuiker lijkt! We zongen kerstliederen met de locals op een veerpont en vierden kerst met een rus die niet van drank houdt. Ook dineerden we met een chinees en twee koreanen met behulp van google translate. Aan het eind bleek de chinees al betaald te hebben, iets wat wij niet door wilde laten gaan maar bij het vertalen van 'going dutch' kreeg zij een hele andere vertaling...

We vlogen ondanks de dreiging van een tyfoon door naar Palawan waar we neer streken op een prachtige plek met een luxe zwembad! Daar hebben we met Marsha en een paar Denen het eilandhoppen ontdekt en zelfs gezwommen met een schildpad! Ook hebben we samen de undergroundriver bezocht, een van de langste ondergrondse rivieren. Het was een heel bijzonder boottochtje, waar we ons plotseling met een kano in 'de kathedraal' bevonden. Een 80m hoge koepel doemde op en ondanks dat meermalen op het hart werd gedrukt dat je je mond niet open mocht doen in verband met vleermuizenkak was dat toch het effect dat deze enorme ondergrondse ruimte op ons had! We namen nog een warme nieuwjaarsduik en proostten op onze oma's die we alledrie in 2016 moesten achterlaten.

Jurre en ik zijn ten slotte op het eiland Mindoro waar we misschien nog wel een duikje gaan nemen en hopelijk nog wat kunnen snorkelen, scooter rijden en nog meer eilandhoppen!

De Filipijnen. Een bijzonder land, zeer contrasterend met de landen die we tot nu toe bezocht hebben. Eigenlijk hebben we hier voortdurend een vakantiegevoel. De mensen zijn zeer westers, kijken ons niet gek aan en spreken goed engels. Het eten is niet erg bijzonder, al zijn de straatbarbecues hier helemaal top én goedkoop! We krijgen soms bloedende oren van de karaokende filipino's maar de keer op keer prachtige zonsondergangen en uitzichten maken alles goed! De feestdagen doorbrengen in je korte broek met je voeten in het zand kan ik iedereen aanraden. We hadden niet het kerstdiner dat we gewend zijn maar gelukkig zorgden onze families wel voor een goed cadeau in de vorm van een originele kerstkaart!

Zoals jullie hebben kunnen lezen, het is hier echt afzien. Koud, stom en lelijk. Gelukkig gaan we snel naar Sumatra waar mijn vader ons komt opzoeken en we samen twee weken het eiland gaan verkennen. Daar hebben we alvast heel veel zin in!!!

En dan nu de foto's.

Veel liefs en een heel gelukkig 2017!

1. Ilona:
    2 januari 2017
    Wauw, het ziet er idd koud, stom en lelijk uit zeg... hihi!! Geniet er nog maar lekker van. X
  2. Samantha en Erik:
    Voor jullie uiteraard ook de allerbeste wensen voor 2017! Wat een leuk verhaal em mooie foto's weer. Heel veel plezier op Sumatra, dat is ook een erg mooi eiland weet ik uit ervaring. Groetjes van ons!
  3. Marianne:
    2 januari 2017
    Marsha ik hoop dat jij net zo geniet
  4. Leonie:
    Super mooie foto's! Jullie beginnen het jaar goed zo!
  5. Frans en Lia:
    Prachtige vakantie,Mooie foto's.
    Geniet er van,fijne vakantie nog.
  6. Stephanie:
    2 januari 2017
    Zo liefies! Wat ziet het er adembenemend uit daar!! Lekker voor de afwisseling zo, eens een keer daar kerst en oud&nieuw mee maken ;). Geniet nog van alle mooie plekjes, jullie hebben er in ieder geval weer een hoop aan jullie lijstje kunnen toevoegen zo te zien. Dikke kus!
  7. Marianne:
    Prachtig weer. Jurre dat je daar vanaf durft te springen
  8. Paula& opa:
    onze allerbeste wensen voor 2017. heel mooi om te lezen wat jullie zoal
    meemaken ook heel fijn dat je vader overkomt geniet er met zn allevan.
    zo een lange vacantie met zoveel vergeet je nooit meer.
    gr en kusje paula & opa.
  9. Ashley:
    3 januari 2017
    Afzien dat is duidelijk. Veel sterkte nog ;) Leuk verhaal weer, een heel mooi begin van 2017 en nu bijna genieten van Indonesië.
  10. Els en Ger:
    He weer een super mooi verhaal knap van jurre zo,n sprong
    Wat leuk dat je pa komt lekker genieten samen
    Een mooi begin van 2017
    Gr els en ger
  11. Eefje:
    3 januari 2017
    Ik ben al twee dagen aan het huilen omdat ik zo met jullie heb te doen...... Kon ik jullie maar op komen halen snik snik
  12. Paula& opa:
    ze leven allemaal mee wat jullie mee maken in die verschillende landen
    dat is toch ook mooi ga zo door in sumatra

gr paula & opa
  13. Anne:
    3 januari 2017
    Hehhh gatsie! Die fóto's ook... bijzondere kerst en jaarwisseling moeten jullie gehad hebben. Denk trouwens ook dat die voetlezer gelijk had! Xxx