All in Malaysia

19 februari 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vier weken Maleisië zijn alweer voorbij. Het is een veelzijdig land, makkelijk door te reizen en goedkoop! Het is een smeltkroes van verschillende culturen, landschappen en nationaliteiten. Daarnaast heeft het van alle landen die we bezocht hebben een beetje: de theevelden van Sri Lanka, de trekking van Nepal, het heerlijke eten van India, de goede infrastructuur van Taipei, de bountystranden van de Filipijnen en de orang oetans van Sumatra. Echter alles in afgezwakte mate dus de afgelopen vijf maanden waren zeker niet voor niets en zijn ook niet te vangen in deze vier weken. Maleisië lijkt een soort grande finale, alsof we in een 'small asia after all'-attractie zaten en alles nog een keer in de herhaling meemaakten.

Zo werden we bijvoorbeeld de eerste week in Kuala Lumpur weer uit een zwembad gestuurd en zijn we voor de vierde keer op reis niet naar de botanische tuin geweest. Ook de hotsprings blijven voor ons onbekend evenals raften en het beklimmen van een vulkaan. Wat we dan wel gedaan hebben?

Na het lichtjesfestival in India en ons eigen oud- en nieuwfeest hadden we de smaak goed te pakken dus vierden we voor de derde keer een nieuwjaarsfeest, ditmaal met de Chinezen. In Georgetown was een groot festival met allerlei kraampjes, lampionnen en dansende leeuwen. Alle tempels waren mooi versierd en stonden vol met wensbomen en geluksvangers. Even getwijfeld welk wenslintje ik zou kiezen maar dat kon er uiteindelijk maar een zijn: 'coming home safely'. We hadden net iets te weinig muntgeld dus als dat niet uitkomt is dat onze eigen gierige schuld!
Georgetown is een hele leuke stad met fijne wijkjes en heel veel lekker eten! We waren niet weg te slaan uit little India en hebben samen met Joep en Machteld gegeten bij een grote Malay nightmarket.
Net als onze vorige vakantie heeft Jurre een ongelukje gehad met de sleutel van onze kamer. Ditkeer niet met sleutel en al het water ingesprongen maar in de wc, asia style, laten vallen. Er dreef een hoop in, maar helaas niet onze sleutel. Na liters zeep en een boze eigenaar toch maar een ander plekje opgezocht waar we het de rest van de week erg naar ons zin hebben gehad!

We vervolgden onze reis met de ferry naar Langkawi, in het noorden van Maleisië! Ook hier hebben we ons ruim een week vermaakt en het  eiland per scooter verkend. We zijn naar de seven wells geweest, waar we na de klim naar boven in het koude water van de waterval konden afkoelen. Vanaf de seven wells zagen we een kabeltrein de bergen in gaan en het leek ons ook wel wat om dat uitzicht te bekijken. De kabeltrein was wel een beetje spannend en te steil naar mijn zin maar het panorama uitzicht bovenaan was zeker de moeite waard. Terwijl de roofvogels boven ons bleven bidden, keken wij uit over het hele eiland met prachtige bergtopjes en zagen we in de verte wat Thaise eilandjes liggen. Hoewel we een lekker plekje met eigen terras hadden veroverd op dit belanstingvrije eiland wilden we toch de Cameron Highlands niet overslaan en lieten we Langkawi achter ons. Het was lang geleden maar gelukkig toch nog een op en top Aziatische ervaring op weg naar Ipoh, toen de reis elf uur duurde in plaats van de beloofde zes. Ipoh was een beetje een slaapstadje, waar we aan 1 dag genoeg hadden en de street-art tour hebben gewandeld. Het diende meer als tussenstop naar de Cameron Highlands, waar we sinds tijden weer onze lange broek en trui tevoorschijn hebben gehaald. 'Koud he hier?', 'Ja, heel koud'. We zagen een thermometer hangen en jahoor, slechts 20 graden...
Om een beetje op te warmen besloten we nog maar eens een trektocht te maken door de bergen. Integenstelling tot Nepal dit keer met uitzicht en onderweg een grote schorpioen! De slaapplek rook wel weer naar schimmel dus bleven we zolang mogelijk bij het kampvuur zitten zodat de stank van de rook de muffe lucht overheerste.

Uiteindelijk zijn we weer terecht gekomen in een fris bed in Kuala Lumpur. Als je het mij vraagt een toffe stad met leuke wijken en natuurlijk de mooie Petronas twin-towers. Omdat onze kleren op reis nogal verwassen zijn hebben we onszelf nieuwe outfits aangemeten! We dachten af te sluiten met een drankje op het helikopterdek maar door een regenbui werd dat een vluchtig bezoekje. Gelukkig werden we uitgenodigd bij Teddy en Matthieu die in Kuala Lumpur op de 27e etage wonen en op de 33e een zwembad hebben! Wat een gave plek en wat een uitzicht. Dit hadden we nog niet meegemaakt, een hele nieuwe ervaring en niet eens uit het zwembad gestuurd! Als klap op de letterlijke vuurpijl ook nog eens vuurwerk boven de stad. Een beter einde van Maleisië hadden we niet kunnen dromen.

Morgen vliegen we terug naar Indonesië, waar er vooralsnog niet veel op ons programma staat. Relaxen op de Gili-eilanden en wennen aan het idee dat we binnenkort weer thuis zijn!

Liefs!

1. Marianne:
    19 februari 2017
    Mooie belevenissen om nooit te vergeten
  2. Leonie:
    Leuk leuk leuk!!!
  3. Paula& opa:
    19 februari 2017
    wat een verschillende landen en culturen wat jullie mee maken daar kun je een
    een boek over schrijven .geweldig mooi om het verhaal weer te lezen.
    oost -west-thuis best. tot wederhoren.

gr paula -opa
  4. Stephanie:
    20 februari 2017
    Top verhaal weer! Zo leuk om te lezen altijd! Veel plezier liefjes, we kunnen al bijna echt gaan aftellen..
  5. Eefje:
    20 februari 2017
    WIj tellen al af hoor!!!!
  6. Rick:
    22 februari 2017
    Mooi! Geniet er nog even van.. Tot snel!
  7. Salina:
    23 februari 2017
    Wat leuk om te lezen weer!! Geniet er nog eventjes van xx